Keskiajalta lähtien Suomessa on rakennettu kirkkoja ja lähes yhtä kauan pappiloita.
Suomen seurakuntien hallussa on merkittävä osa rakennuskulttuuriperintöämme.
Lappeen Kauskilan kylässä tutkitaan seudun ensimmäisen keskiaikaisen kirkon
paikkaa. Perimätieto tietää kertoa, että ensimmäinen pappila on sijainnut lähitienoilla,
Hanhijärven kylän Partasen talon mailla.
Kun kirkko siirtyi Kauskilasta Linnoitukseen 1500-luvun lopulla, rakennettiin
kirkkoherran pappilakin lähelle Linnoitusta, ehkä nykyisen Patrian alapuolelle,
Saimaan rannalle. Vuonna 1776 pappila siirtyi kasvavan asutuksen alta Kimpisen
niemeen. Siellä se kuitenkin joutui venäläisen sotavarustuksen tielle ja tykit
sojottivat Kimpisen valleilta kohti pappilaa. Täkäläinen Venäjän Saimaan laivaston
komentaja vaatikin siirtämään pappilan pois. Pitkällisten neuvottelujen jälkeen vanha
pappila siirrettiin Kahilan kylään, Montosen talon maille, jotka olivat
seurakunnan hallussa.
Pappilan rakentaminen nykyiselle paikalle
Kirkkoherra Sven Wilhelm Löfberg muutti Kahilan kylään siirrettyyn pappilaan
vuonna 1807. Rakennus ei ollut sama kuin nyt peruskorjattu kirkkoherran pappila,
vaan osin vanhoista ja osin uusista hirsistä rakennettu pappila samassa pihapiirissä.
Ratkaisu tyydytti 1800-luvun pappeja vain aikansa, sillä 1800-luvun loppupuolelle
tultaessa elettiin pappilakulttuurin kulta-aikoja. Niinpä kun seurakuntaan tuli
Muolaasta uusi kirkkoherra, Johan Mathias Hackzell (kirkkoherrana 1871-1882), sai
hän vauhtia uuden pappilan rakentamiseen ja saattoi muuttaa pappilaan vuonna 1875.
Lappeen kirkkoherranpappila edusti ns. akseniaanista rakennustapaa, jolloin
julkisivun huoneet sijaitsevat kuin samalla suoralla; leveät pariovet samalla kohtaa
saavat aikaan avaran tilan tunnelman.
Lappeen pappilan rakennushistoria ansaitsisi oman selvityksensä. Rakennuksen
ulkoasu, joka vuosina 2004-2005 suoritetussa peruskorjauksessa on säilytetty, on
vuodelta 1884. Silloin rakennusmestari E.J. Holopainen suunnitteli rakennuksen
ulkovuorauksen ja muut korjaukset.
Uuden pappilan viereen jäänyt vuosisadan alussa rakennettu pappila siirrettiin vielä
kerran, nyt Taikinanmäelle, paikkakunnan ensimmäisen kansakoulun
rakennustarpeiksi. Siellä se on vielä tänäkin päivänä, musiikkiopiston pihamaalla
olevassa vanhassa rakennuksessa, jota on myöhemmin laajennettu.
Pappilat on yleensä rakennettu keskeiselle paikalle lähelle kirkkoa. 1800-luvulla tuli
tärkeäksi myös pappilan sijoittuminen maisemaan. Suomalaisessa kirjallisuudessa on
paljon juuri 1800-luvun pappiloiden kuvauksia, joissa yhteisenä piirteenä korostuu
vesistön läheisyys, sijainti mäellä, luontonäkymät ja viljelymaisemat.
Nämä tekijät on otettu huomioon myös Lappeen kirkkoherranpappilan paikan
valinnassa. Kaikkein hämmästyttävintä on, että alkuperäinen ympäristö on säilynyt
yllättävän hyvin. Pappilaa ympäröi maaseutumainen miljöö peltomaisemineen.
Mikään mahti ei ole kyennyt rakennuttamaan pappilan pihapiiriä ja lähiympäristöä,
vaikka yrityksiä on taitanut olla. Paikan kohtalo ja tulevaisuus on selvästi ollut
"suuremmas käres".
Tosin pappilan pihapiiri on vielä ennen sotia ollut kokonaan toisennäköinen, sillä
pappilaa on ympäröinyt koko joukko erilaisia talousrakennuksia.
Vuonna 1884 kirkkoherran vaihtuessa suoritetussa lähtö- ja tulokatselmuksessa
todettiin seuraavat rakennukset: päärakennus, joka on 48 kyynärää pitkä ja 23
kyynärää leveä pitäen sisällään seuraavat huoneet: sali, ruokasali, toimitushuone,
lukuhuone, apulaisen huone, vierashuone, lastenhuone, taloushuone, piikainhuone,
kyökki, lämmin ja kylmä ruoansäilytyshuone (skafferi), tamburi (eli eteinen) ja
garderoobit eli vaatteensäilytyshuoneet.
Päärakennuksen pihapiiristä löytyi: perheentupa, ruoka-aitta, mankelihuone, kellari,
jyvä-aitta, liiteri, hevostalli, makki kolmen reijän kanssa, halkoliiteri, sauna,
keittohuone, navetta, lamponavetta, sikopahna, kaksi vanhaa navettaa, katos eli kuja
karjapihassa, kaivo, riihi, kaksi olkilatoa riihen kyljessä ja vanha riihi. Kaikkiaan yli
20 rakennusta!
Kaikkea tätä tarvittiin pyörittämään melkoista maatalousyritystä, sillä viljeltyjä
peltoja pappilan tiluksilla oli 94 hehtaaria, torpparit mukaan lukien, haka- ja
peltomaita 798 hehtaaria, lisäksi torppareille kuuluvat 105 hehtaaria.
Kaikkiaan kirkkoherran virkatalon maihin kuului 1900-luvun alussa 1378 hehtaaria
maata. Lappee on vanha keskiaikainen emäpitäjä, jolla oli aikanaan tavallista
enemmän maaomaisuutta, jota sitten Lappeenrannan kaupunki laajentuessaan lunasti
edullisesti omiin tarkoituksiinsa.
Papit eivät suinkaan saaneet käyttää maa- ja metsäomaisuutta mihin tahansa, saati
myydä niitä. Seurakunnan luottamushenkilöt, kirkonisännät ja kuudennusmiehet
pitivät tästä tarkan luvun.
Tutkijoiden mukaan pappilat ovat vaikuttaneet ympäristöönsä monin tavoin.
Esimerkiksi kansallisuusaatteeseen pappiloiden vaikutus on ollut huomattava. Monet
henkiset harrastukset levisivät aikanaan myös pappiloista: pitäjänkirjastot, lukutuvat,
koulut, valistusseurat, taloudelliset yhteisyritykset. Tämän seudun ensimmäinen
lainakirjasto sijaitsi jo vuonna 1860 pappilassa. Sitä hoiti kirkkoherranapulainen
pastori Tolpo, joka lainasi myös omia kirjojaan pitäjäläisille. Pappilat vaikuttivat
ympäristöönsä muullakin tavalla. Niiden välityksellä levisivät usein uudet
maanviljelystavat, uudet keittiökasvit ja vihannekset, sienien poiminta, puutarha- ja
ruokakulttuuri.
Lappeen pappila oli myös 1800-luvulla Viipurin Maanviljelysseuran mallitila, jonka
tarkoituksena oli jakaa juuri tietoa viljelyskasveista ja -tavoista.
Kirkkoherra Cabriel Vilhelm Hougbergia (kirkkoherrana 1847-1869) pyydettiin
pitäjänkokouksessa vuonna 1860 hankkimaan paikkakunnalle muurari, joka osasi
tehdä uloslämpiäviä uuneja.
Pappilaa arvioitaessa on syytä muistaa, että niitä rakennettiin aikana, jolloin
seurakunnilla ei yleensä kirkon lisäksi ollut muita tiloja. Pappiloissa majoitettiin sen
vuoksi seurakunnan vieraat, kirkonrakentajista piispaan. Samoin pappiloissa kokoon-
nuttiin erilaisiin juhliin ja tilaisuuksiin, toimitettiin kasteita ja vihkimisiä.
Vapunpäivänä tuli myöhemmin monin paikoin tavaksi viettää pappiloissa avointen
ovien päivää.
Kirkkoherranvirastot rakennettiin viime vuosisadan alussa pappiloiden yhteyteen.
Näin tehtiin myös Lappeen kirkkoherranpappilassa vuonna 1912 suoritetun suuren
remontin yhteydessä.
Pappilan asukkaat
Talon ensimmäisen asukkaan Johan Matias Hackzellin jälkeen Lappeen vakinaiseksi
kirkkoherraksi tuli Kustaa Oskar Teodor Nordström. Hän toimi Lappeen kirkko-
herrana vuosina 1984-1910.
Nordström ajoi innolla kansakoulujen perustamista ja oli kansakoulujen
piirijakokunnan puheenjohtaja sekä otti osaa myös kunnalliseen elämään. Hän oli
Porvoon tuomiokapitulin asessori, kirkolliskokouksen jäsen ja pappissäädyn edustaja
valtiopäivillä.
Tällainen vaikuttaja ei ehtinyt kaikin ajoin hoitaa virkaansa, vaan tarvitsi apulaisen
varsinaisen papinvirkansa hoitoon. Apulaiset asuivat pihapiirissä sijainneessa
rakennuksessa. Rovasti Arthur Gulin, piispa Eelis Gulinin ja prof. Lennart Pinomaan
isä, oli vuosina 1884 - 1886 Nordströmin sijaisena kertoen tästä ajasta
muistelmateoksessaan "Ristiinan rovastin seitsemän vuosikymmentä." Sen ajan
Lappeen pappien viranhoitoa hän kuvaa:
"Eräänä lauantai-iltapäivänä, juuri kun minun piti lähteä
pitämään raamatunselitystä ja rippikirjoitusta kirkkoon, tuli
sairasmatka pitäjälle. Tietenkin asian olisi voinut järjestää
siten, että kirkossa suoritettavien toimitusten jälkeen olisin
lähtenyt pitäjälle yötä vasten. Mutta miten olisi silloin käynyt
seuraavana päivänä suoritettavien tehtävien? Niitä oli paljon:
ensiksi jumalanpalvelus kirkossa ja vankilassa, kuulutettu
raamatunselitys pitäjällä, sitä paitsi hautauksia, vihkimisiä ja
lapsenkastamisia. Tässä vaikeassa tilanteessa kylpemässä ollut
Sarlinin setä auttoi minua. Hän meni kirkkoon suorittamaan
tehtäväni. Kerran K.A. Hilden saarnasi ruotsiksi, toisen kerran
Eevert Korsström, kolmannen kerran rovasti Ahlgren piti ruot-
sinkielisen rippipuheen. Tällaisen avun turvin selvisin vaikeasta
ajasta."
Tällaista lukiessa on tietysti muistettava, että Lappeenrannan seurakuntaa ei ollut
vielä olemassa itsenäisenä seurakunnassa. Lappeen papit olivat samalla
kaupunkiseurakunnan pappeja.
Sotarovasti Alfons Lönnroth (1859-1930) tuli Lappeelle Viipurin läänin Uudenkirkon
kirkkoherranvirasta vuonna 1912. Hän oli myös entinen sotilaspappi, joka sanoi
halunneensa muuttaa Lappeelle, koska täällä kuulee sotilassoittoa.
Lönnroth oli kielitaitoinen mies, joka oli Kaartin ja Uudenmaan pataljoonien
papinviran ohella toiminut venäläisen luterilaisen sotaväen pappina virolais-
lättiläisessä sotilasseurakunnassa, Viaporissa asuvien luterilaisten pappina ja
Helsingin saksalaisen seurakunnan vt. kirkkoherrana.
Laaja-alaista suuntautumista kirkollisiin kysymyksiin osoittaa se, että sotilaspappi-
vuosinaan Lönnroth toimitti Lasten pyhäkoululehteä ja Barnens Söndagsblad -lehteä,
kirjoitti Finsk Militär Tidskrift -aikakauskirjaan ja Lukemisia Suomen sotamiehille -
kirjasiin, sekä julkaisi muitakin kirjoituksia.
Lönnrothin nauttimasta arvostuksesta kertoo se, että hän sai Keisari Nikolai II:lta
sotarovastin arvon ja kultaristin, jota hän kantoi ortodoksipappien tapaan
Lappeellakin. Häntä arvostettiin myös papiston keskuudessa niin, että hänet sekä
Uudenkirkon että Lappeen kirkkoherrana valittiin lääninrovastiksi. Mittavin
tunnustus lienee ollut se, että hän sai edustaa papistoa Romanov -hallitsijasuvun 300-
vuotisjuhlallisuuksissa Moskovassa kesällä 1912.
Lönnrothin aikana papinvirkaa hoidettiin vielä yleisesti niin, että pappi oli viikon
varrella varsin paljon pappilassa seurakuntalaisten tavattavissa. Lapsia tuotiin
pappilaan kasteelle, monet parit vihittiin pappilan salissa ja kirkkoherranvirastossa
pappi tapasi sinne monissa asioissaan tulleita seurakuntalaisia. Lönnroth jutteli
pitkään seurakuntalaistensa kanssa työhuoneessaan ja tarjosi miehille tupakkaa
keskustelun lomassa. Lönnroth tuli toimeen hyvin niin seurakuntalaisten kuin
työtovereittensa kanssa. Hän oli avarakatseinen, sovitteleva pappi.
Papin työhön kuului kyllä varsin paljon matkoja pitäjällä. Usein oli lähdettävä
pimeälläkin sairasta tai kuolevaa tapaamaan. Monen viikon ajan kierrettiin rekipelillä
alkuvuodesta kinkereillä ja yövyttiin kinkeritaloissa. Liikkeellä saatettiin olla
kahdellakin hevosella, sillä mukana olivat papit, kanttori ja suuret kirkonkirjat.
Kirkonkirjoista todettiin, olivatko kinkeripiirin talot edustettuina, niihin saatettiin
tehdä merkintöjä luku- ja kristinopintaidosta ja tarkistaa muitakin tietoja. Lapsia
luetettiin ja rippikouluun pyrkiviä nuoria kuulusteltiin. Kinkerimatkoillaan rovastin
kerrotaan joskus pyytäneen kantamaan rekensä tupaan ja yöpyneen siinä, koska
talossa oli paljon lutikoita. Gertrud Wichman kertoi isänsä kiertäneen myös
raamatunselityksiä pitämässä. Sotarovastilla oli taito selittää Raamattua
monipuolisesti ja ilman paatosta.
Kansalaissodan aikana vuonna 1918 Lönnrotin sovitteleva luonne tuli näkyviin niin,
että hän ei lähtenyt pappilastaan. Ajan tapahtumia Lappeenrannan seudulla tutkinut
päätoimittaja Antti O. Arponen toteaa kirjassaan "Koston kevät", että Lönnroth
luovutti pappilastaan kaartille hevosen ja heiniä, aivan ilmeisesti jonkinlaisesta
solidaarisuudesta; vietiinhän sitä muiltakin. Hän jättäytyi puolueettomaksi
suojellakseen kirkon omaisuutta punaisten valtaamalla alueella. Pappilaan ja
kirkkoon kaartilaiset eivät kajonneetkaan; luultavasti punaisten johtajan Viktor
Ripatin ja Lönnrothin välillä vallinnen ystävyyden vuoksi, arvelee Arponen.
Sisällissodan jälkeen Lönnroth kyllä joutui tuomiokapitulia myöten selittelemään
"puolueettomuuttaan".
Alfons Lönnroth oli Elias Lönnrothin sukulainen. Kotikielenä pappilassa oli ruotsi.
Elli (Gabriella) -ruustinnan suomenkieli oli kankeaa, sillä hän oli käytyään
saksankielisen koulun oppinut suomea vasta aikuisiällä. Lisäksi hän oli erittäin
huonokuuloinen Lappeella ollessaan. Tytär Gertrud Wichmanin mielestä nämä seikat
eristivät äitiä seurakuntalaisista jossain määrin. Ruustinna kävi kirkossa vain
juhlapyhinä, koska ei kuullut siellä juuri mitään. Sen sijaan ruustinna piti pappilassa
joka sunnuntai oman hartaushetken, missä veisattiin virsi, luettiin joku teksti sekä
laulettiin hengellisiä lauluja. Ruustinna säesti salin flyygelillä tai ruokasalin
harmoonilla. Ruustinnan äiti Lilli Leinberg oli säveltänyt mm. tunnetun ruotsalaisen
laulujentekijän Lina Sandell-Bergin runoja. Säveltäjä Mikael Nyberg kuului myös
ruustinnan sukuun, joten hänenkin laulunsa kaikuivat usein pappilan saleissa.
Mukana näissä sunnuntaipäivän hartaushetkissä olivat talonväen lisäksi usein
pehtoorin väki, sisäkkö, keittäjä ja rengit sekä pappilan vieraat, jos heitä sattui
olemaan.
Ajan tapaan pappilassa vietettiin vilkasta seuraelämää varsinkin paikkakunnan
virkamiesten ja Kaukaan tehtaitten insinööriperheiden kanssa. Vieraita kävi
muutenkin paljon, kertoi Gertrud Wichman, sukulaisia, ohikulkevia pappisperheitä ja
muita.
Rovastin kerrotaan aina ensin vieneen vieraansa katsomaan pappilan kiiltäväkylkisiä
hevosia, joita oli ainakin neljä, kaksi työhevosta ja kaksi pitäjällä liikkumista varten.
Kiinnostus hevosiin oli peräisin sotilaspappivuosilta, jolloin papinkin oli liikuttava
ratsain ja pidettävä saarnansa usein ratsun selästä. Vielä Lappeelle tultuaan rovasti
mielellään ratsasti Olle nimisellä hevosellaan. Olle oli osittain lämminverinen niin
kuin Ullakin, jolla Gertrud kertoi isänsä kanssa tehneen ratsastusmatkoja.
Rovasti Lönnrotista on säilynyt valokuvia, missä hän istuu sikari kädessä pappilan
verannalla katselemassa laivojen kulkua Saimaalla. Kesäisin kaksi kertaa viikossa
saapui höyrylaiva Savonlinna kymmenen aikaan illalla. Varsinkin elokuussa valaistu
laiva oli juhlava näky, jota pappilan verannalta saattoi ihailla. Näkyvyyden tiellä
ei ollut Keskussairaalan rakennuksia eikä paljon puitakaan. Pappilan maat, pellot ja
laitumet ulottuivat rantaan asti.
Papiston palkkaus mahdollisti jo 1920 -luvulla siirtymisen rahapalkkaukseen. Monet
papit pitivät kuitenkin osittain vanhan palkkauslain mukaista maanviljelystä yllä
pappilan pelloilla. Lönnrothin pappilan peltojen, lehmien ja kanalan tuotosta riitti
myytävää. Monilla lähitienoon asukkailla, jotka olivat Kaukaan tehtaitten väkeä, oli
maitotinki pappilassa. Päivittäin haettiin oma täytetty maitokannu pappilan navetasta.
Sydänvaivojen takia rovasti Lönnroth jätti virkansa vuonna 1928 ja muutti
Helsinkiin. Tytär kertoi, että isä kuoli vuonna 1930 yllättävään keuhkokuumeeseen,
jonka hän sai käytyään talvipakkasella silinterihattu päässä kirjoittamassa nimensä
presidentin uudenvuoden kirjaan.
Sotarovastista kerrottuihin pappiskaskuihin kuuluu juttu hänen viimeisiltä vuosiltaan.
Kun hän jo valmistautui täältä lähtöön ja kyseli Hietaniemestä hautapaikkaa, tarjottiin
hänelle entisenä sotilaspappina hautapaikkaa Kaartin pataljoonan hautausmaalta,
Hietaniemen kyljestä. Hieman säikähtäen, mutta ilmeisesti myös pilke
silmäkulmassa, Lönnrot oli todennut: "Se on liian kostea paikka näin reumatismin
vaivaamalle miehelle."
Pitkäaikaisin pappilan asukas on ollut lappeelaisten rakastama ja kunnioittama
teologian tohtori Leo Gummerus, joka oli vanhan pappissuvun jäsen, pappi jo
yhdeksännessä polvessa. Hän oli Lappeen kirkkoherrana vuodesta 1932 vuoteen
1956. Hän yritti sodan jälkeen hiippakunnan asessorina vaikuttaa siihen, että piispa
tuomiokapituleineen olisi muuttanut Lappeenrantaan. Rajan läheisyys ja ehkä
kaupungin silloinen vaatimattomuus estivät tämän.
Gummeruksen aikana pappila tuli tutuksi seurakuntalaisille. Siellä käytiin
kuulutuksilla, surusanomia tuomassa, lapsia tuotiin kasteelle ja pareja vihittiin salissa
kuten ennenkin. Pappilassa pidettiin myös muita tilaisuuksia, kuten ompeluseuroja
ja raamattupiirejä. Sekä kirkkoherran että kappalaisen pappiloissa kokoonnuttiin
varmaan myös NKY-liikkeen merkeissä. Nuorten kristillisiä yhdistyksiä oli syntynyt
vuosisadan alkupuolelta lähtien eri puolille seurakuntaa.
Leo Gummerus harrasti maanviljelyä 1950-luvun alkuun saakka. Siksi talossa
tarvittiin myös työvoimaa jonkin verran. Gummeruksen poika rovasti Raimo Pihkala
kertoi kuinka varsin tavallinen näky 1930-luvulla oli se, että joku nuori tyttö seisoi pappilan
ovella ja kysyi, olisiko pappilassa jotakin työtä.
Vuoteen 1952 saakka pappilassa oli vielä kaksi hevosta, maataloustöitä ja
virkamatkoja varten. Sairaskäyntejä tuli usein öiseenkin aikaan, jolloin pappia
pyydettiin vakavasti sairaan luo. Reessä oli heiniä, rekiryijy ja lämpimät nahkavällyt.
Aisakello helisi matkalla ja varoitti muita tiellä liikkujia. Aisakellon äänestä oma
hevonen tunnistettiin jo kaukaa, kun isä tuli kotiin. Rovasti teki virkamatkoja myös
polkupyörälla. Rovasti Raimo Pihkala kertoi, että eräänäkin keväisenä äitienpäivänä
isä ajoi polkupyörällä noin 75 km koululta toiselle pitämään äitienpäiväjuhlissa
puheen. Sotien jälkeen Leo Gummerus osti jo päälle 60-vuotiaana moottoripyörän,
500-kuutioisen Nortonin, brittiläisen paukkuraudan. Nyt matkanteko oli helppoa
puki papin puvun päälle haalarit ja menoksi. Sodan jälkeen autot olivat vielä
luvanvaraisia. Kesti jonkin aikaa, ennen kuin pappilaan saatiin lupa ostaa auto,
itäsaksalainen EMW.
Sota-aikana Leo Gummeruksen raskaana tehtävänä oli toimittaa surusanomia lähes
450 kaatuneen lappeelaisen koteihin. Mutta tämä murhe ei kiertänyt myöskään
pappilaa. Kolme pappilan poikaa kaatui Jatkosodan ja Lapinsodan vaiheissa. Neljäs
poika, Raimo, joka hänkin oli sodassa, jäi sentään henkiin. Vanhempien murhe oli
silloin niin suuri, että Lapinsodassa viikon sisällä kaatuneita lentäjäpoikia ei haudattu
sankarihautausmaalle vaan sukuhautaan. Vasta 1990-luvun lopulla Raimo Pihkala
esitti Sankarihautausmaan hoitokunnalle, että hänen veljiensä muistoksi myös
Lappeenrannan sankarihautausmaalle pystytettäisiin muistokivet. Tämä toteutettiin.
Raimo Pihkala antaa suurta tunnustusta äitipuolelleen, ruustinna Siiri
Gummerukselle, pappilan ja sen pihapiirin kunnossapidosta. Pappilassa oli suuri
hedelmäpuutarha ja siellä elettiin kukkien keskellä. Kukkaloisto oli valtava keväästä
syksyyn. Ensimmäisinä nousivat sini- ja valkovuokot, skillat, helmihyasintit,
narsissit, tulppaanit ja bellikset. Sitten pitkin kesää kukkivat eriväriset pionit, floksit,
asterit, kehäkukat ja hajuherneet. Siiri Gummerus osallistui pappilan ulkopuolellakin
lappeelaisten elämään ja toimi mm. Lappeen Marttayhdistyksen puheenjohtajana.
Gummerukset muuttivat pappilasta vuonna 1955 valmistuneeseen Lappeen
seurakuntataloon kaupungin keskustaan, kirkkoherran virka-asuntoon. Pappila
myytiin kaupungille 1960-luvulla. Taloon tehtiin useita vuokra-asuntoja.
Tällainen siirtyminen pois pappilasta oli silloin vielä harvinaista.
Mutta 1970-luvun loppupuolella alkoi pako pappiloista. Se johtui siitä, että verottaja
iski pappiloihin. Luontaisetuna palkkaukseen kuuluvasta pappilasta tuli niin suuret
verot , että palkkaa jäi tuskin elämiseen. Tämä ajoi papit pois pappiloista ja alkoi
pappilakulttuurin rappeutuminen. Papit muuttivat kerrostalojen nimettömyyteen.
Nopeampaa monivuosisataisen rakennuskulttuurin tuhoa on tuskin nähty,
puhumattakaan siitä, mitä samalla melkein kadonneen pappilainstituution myötä on
kadonnut. Opetusministeriön entinen pitkäaikainen kansliapäällikkö Jaakko
Numminen on innokas pappiloiden puolestapuhuja. Hän kävi tutustumassa myös
Lappeen pappilan vanhaan miljööseen todeten, että suurimmat virheet pappiloiden
suhteen on jo tehty. Jos heräämistä tapahtuu, voitaisiin vielä moni pappila pelastaa.
Mutta jos näin ei tapahdu, ei Nummisen mukaan voi kuin syvästi valittaa
kulttuuritajun ja historiallisen ymmärtämyksen puutetta, mikä tässä asiassa on
ilmennyt.
Lappeen pappilasta 1990-luvulla alkanut laaja keskustelu osoittaa, että paikan
merkitys ja mahdollisuudet ymmärrettiin viime hetkinä.
Vanhan pappilan uusi tuleminen on totta. Hankkeen taustalla on ollut monien
ryhmien, taiteilijoiden, kansalaisjärjestöjen sekä seurakunnan ja kaupungin tuki.
Oleellinen vaikutus pappilan kunnostukseen oli varmasti myös sillä, että pappilan
navetta kunnostettiin jo 1990-luvun puolivälissä taidegalleriaksi.
Pitäjänneuvos Kerttu Kalliosaaren valtuustoaloite pappilarakennuksen
kunnostamiseksi sai kaupungin päättäjät taakseen. Kaupunginarkkitehti Seppo Ahon
johdolla hanketta vetänyt Koralli -projektityöryhmä uskoi asiaan, joka toteutui
monien vaiheiden jälkeen.
Pappila ja sen silmiä hivelevät kukkakedot ovat avautuneet silmälle ja mielelle.
Paikan syvempi merkitys ja henki ovat myös säilyneet kulttuurimuistissa.
850 vuotta keskellämme vaikuttanut kirkko on muokannut suomalaisten omakuvaa ja
identiteettiä. Kirkko on osa suomalaista mielenmaisemaa. Elämme tavalla tai toisella
osana sitä. Kirkko ja pappila kuuluvat vanhaan suomalaiseen kansallismaisemaan.
Juhani Aho, pappilan poika, sanoi aikanaan, että seutu ilman kirkkoa ja pappilaa
haikailee henkeään.
Jorma Taipale
|